lördag 15 augusti 2009

solen skiner... och flitens lampa likaså

"mamma".. jag tittar på klockan.... "mamma" ... det tar någon sekund till innan jag fattar att klockan är 6.15... Det är lördag morgon... varför kan inte barnen lära sig att sova ut när det är helg? Undra hur länge det dröjer innan de lär sig det.... Ja. det var sonen som kom upp och ville se Fåret Shaun... och för dig som har sett det så förstår du varför han har fastnat för det... men ärligt talat börjar jag bli ganska less på det hela. Det är korta 5 minuters snuttar... lerfigurer.. jättefint gjort... men för sjuttielfte gången är dom ganska trist ärligt talat.

Hur som helst.. jag släpade mig ur sängen och hjälpte honom på med filmen och tänker att jag kan fortsätta sova på soffan... Hmm vilken soffa... just det den hämtade ju faster i veckan... jag parkerar på en dyna på golvet och somnar nästan om.... ser fåret med ett halvt öga... Lyckas äntligen somna om en kort stund... sisodär 5 minuter.. DÅ ringer telefonen tio i åtta på en lördag... "oj ursäkta mig... jag har ringt fel"... grr... sen var det hopplöst att somna om. Återgår till sängen en stund mest bara för att slappa.. masar mig ur sängen vid nio och äter frukost.

Jaha... så började min lördag. Det är i varje fall fint väder, solen skiner och det blåser lite lagom (till en början i varje fall). Går ut och förbereder mig på att börja dagens dagsverke. Tänkte redan i torsdags att om det är fint på lördag ska jag måla klart huset, så vi slipper ha det hänga över oss. Sagt och gjort, jag gick ut och började måla. Insåg ganska snart att färgen förmodligen inte räcker till allt det vita (det gråa målade vi ju före semester, men det vita på baksidan och på gavlarna hann vi aldrig med). Jag började måla dörrarna (oj så fräscht det ser ut nu med allt nymålat vitt) och sedan tog jag tag i fönstren på baksidan och sist uterummet och takutsprånget på uterummet. Detta var vad färgen räckte till... nu är båda gavlarna och takutsprånget på baksidan kvar... men det är stora ytor som går att måla med roller.. så det går nog ganska fort.

Maken roade sig med att klippa gräset (oj vad det växer när det inte är hypervarmt) både hemma och i lekparken (som alla grannar hjälps åt att klippa). Barnen lekte faktiskt riktigt fint tillsammans idag. Det märks att de inte varit på samma avdelning på hela veckan (i våras när sonen fick gå upp på dotterns avdelning var det mycket bråk och gnabb mest hemma... gissar att de var less vara med varandra hela dagarna.. men nu verkar det bli skillnad igen).

Efter målningen tog ofrivilligt slut (måste köpa mer färg på måndag plus att vi måste köpa färg till grunden som ser hemsk ut nu när huset är nymålat), tog jag tag i vildmarken i mitt förre detta trädgårdsland. Det har stått två somrar nu (förra sommaren orkade jag bara inte eftersom mamma gick bort i slutet av maj, och iår har målningen kommit i första hand), så du kan gissa att gräset var HÖGT och tätt... oj så gräs tar över när det får chansen. I veckan kommer förhoppningsvis mina plantor från Hortogreen, så då måste jag ju fixa till landet så att jordgubbarna får bra plats. Lite jobb blir det, men jag tror att det kommer att bli fint. Vi har använt detdär området också som en liten skrottipp under sommaren, lagt plast efter målningen, trä som vi inte vet var vi ska göra av osv... städade undan allt det, packade bilen full med skräp som ska på återvinningen OCH tog trimmern och slog av allt gräs. Det ser riktigt prydligt ut nu.. ska börja gräva så snart jag orkar.

Gissa om jag är lite slut nu... men MYCKET nöjd med mig själv måste jag säga! Imorgon ska det visst ösa ner regn hela dagen och vi som ska spela golf och allt... känns lite trist, men vad kan man göra åt det... vi har ju ordnat barnvakt och allt, så det är bara att bege sig iväg och spela vare sig det regnar eller ej.

Nu måste jag jobba en liten stund med en sak jag inte hann färdigt i fredags som ska lämnas in på måndag... oavsett om det är lördag och klockan är över 10.

Sov gott!

Inga kommentarer: