tisdag 11 augusti 2009

Rapport också!

Innan jag börjar jobba för idag så måste jag ju också få rapportera hur det går... för er som är nyfikna.

Jag började min viktresa den 20:e juli (för sista gången har jag bestämt mig... nu ska jag gå ner ordentligt och stanna där!).

Såhär går det:



Den blå kurvan visar min viktutveckling medan den röda visar ett hypotetiskt mål (dvs -1 kg per vecka). Viktmålet är mest för att ge mig en kick... något att sikta mot. Målet är 76 kg som är precis på gränsen för normalt BMI (siktar på det eftersom jag inte får försäkringar osv utan normalt BMI). Vet inte om kommer att kunna nå dit, har nog inte vägt 76 kg sedan början av tonåren skulle jag tro. Hade ju storlek 46 redan som 13-åring. Jag har också ganska grov benstomme, och den väger ju en hel del. Jag ska också komma igång att träna ordentligt, och även muskler väger mer än fett, så vi får se var det landar.

Att äta LCHF fungerar ganska bra för mig. Har haft lite problem med ont i magen och illamående de senaste veckorna, men jag är inte säker på att det har med maten att göra, kanske mer abstinens och att jag är lite less på allt just nu. Det som är min stora kamp är att stå emot godis och gotta (glass bland annat). Jag har inte ätit en godisbit sedan den 20:e juli, men 4 skålar glass har jag hunnit äta. Visserligen inte stora, men ändå. Det verkar dock inte ha påverkat min viktnedgång direkt, men jag känner att sockret i glassen triggar igång ett begär. Igårkväll när vi bråkat och stökat med barnen för att få dem i säng så var jag jättenära att gå till frysen och ta fram glassen, men jag lyckades klara mig... så jag är lite stolt över mig själv idag.

Jag har också satt viktmål per 5 kg och en liten belöning vid varje:
-5 kg (uppnått) mixer att fixa smoothies med till frukost
-10 kg ny musik till ipoden (10 låtar)
passerar 100 kg spabehandling (har inte varit under 100 kg sedan jösses säkert 10 år.. så stor belöning är på sin plats!)
-15 kg bio
-20 kg massage
-25 kg nytt objektiv till kameran
-30 kg ny springskor
-35 kg kläder
målet 76 kg en resa med familjen till solen och värmen!

Så... som ni ser har jag lite att kämpa för... mixern ska jag inhandla under veckan när jag tar mig förbi en elhandel där det finns lite alternativ.

Men peppning behöver jag säkert också gärna från er alla. Jag har en kompis som också kämpar på ... HEJA HEJA E-B! ... så vi försöker peppa varandra, men varje liten kommentar och peppning ger mig massor med energi!

Hur går det då med golfen... jodå.. NU HAR JAG OCH MAKEN FÅTT VÅRT GRÖNA KORT så nu kan vi spela själva och sträva mot detdär officiella handicapet som vi vill ha!!! *hurra hurra för oss*

2 kommentarer:

Bibbi sa...

GRATTIS!!!! Både till det gröna kortet, de första -5 samt till dina kloka och relevanta mål. Jag ska själv kämpa på. Har blivit pluss i sommar då jag haft problem med skenan i värmen. Jag går upp direkt jag inte mår bra eller inte tränar... Hoppas det går bättre nu när det inte är lika varmt och fuktigt. Vi får väl hejja på varandra och ge feed-back. Sånt behövs ju.
Kramar och lycka till!

Anonym sa...

Vilka bra "morötter" du satt upp..något att stäva emot! Kämpa på!! Själv ska jag försöka sätta upp lite träningsmål...behöver kondis och framförallt styrkan för min onda rygg! Kram Jennike