lördag 8 augusti 2009

jösses vad dottern växer

Idag har jag varit på uruselt humör mest hela dagen, vaknade på det viset och har varit lite vissen hela dagen. Vet inte varför. Jag har mest hållit på att sy till dottern på jeansen som jag tänkte hon skulle få. Hon har provat ett par gånger och nu är det bara benfållen kvar så är de klara. Det blev helt ok, kanske lite stora, men hon växer väl i dem snart ändå.

Medan jag sydde kom dottern på att hon ville måla med sina akrylfärger och gick ut i solen och målade med staffli och allt. Sonen ville ju inte vara sämre, så han gjorde detsamma fast med vattenfärg. Oj, så fina de vara där de stod i solen och målade, tog ett par helt underbara kort på dem. Vackra blev tavlorna också.

Mitt i jordens skur försökte jag sedan slita ner den torra tvätten och lite paradoxalt nog hänga den tvättade. Jag har ÄNTLIGEN tvättat de gardiner och juldukar (!!!) som inte har blivit tvättade förr, så skönt att ha helt tomt i korgarna i tvättstugan. Jag brukar i och för sig spara jultvätten tills det går att hänga ut, men i år har det liksom inte blivit av, förrän nu... skönt att ha det gjort i varje fall.

Sonen fick besök av en kompis på eftermiddagen och oj vad de lekte, så härligt att se. Sonen längtar verkligen tillbaka till dagis nu. Jag tog med mig dottern in till stan för att köpa kläder och oj så vi handlade... det blev flera par byxor, tröjor, en kjol och en klänning som hon blev så kär i (hon älskar för övrigt klänningar och skulle kunna ha det varje dag). Det blev över 1800 kr, men hon har ju växt så mycket att nu har hon 134/140 och är bara 6,5 år... hon är lång verkligen. Byxorna var lite långa i benen, men inte mer än att de går att vika upp eller sy upp tillfälligt, men jag vet av erfarenhet att hon brukar växa en hel del på höstkanten också. Det var härligt att bara gå och shoppa med henne, bara hon och jag.

Vi tog med mat hem så slapp jag laga... det blev kebabrulle till barnen och kebabtallrik MED grönsaker, INGET pommes frites... det var smarrigt, jag gillar ju kebab. Igår när vi hade gäster hade hon gjort en otroligt fin jordgubbspaj som maken inte kunde låta bli att smaka... MEN jag höll mig så långt från den som jag kunde. Hon hade tagit lite jordgubbar på sidan av till mig och jag åt dessa och grädde istället. Jag tycker ju egentligen bäst om jordgubbar naturell så att säga, så det passade mig fint. Ska bli intressant och se om vågen är snäll mot mig på måndag igen... jag hoppas det, för då känns det som jag är på spåret. Jag måste bara komma igång med min träning också.

Även om jag gruvar mig för att börja jobba igen, så kanske det vore bra nu att komma tillbaka in rutinerna igen. Mat på rätt tid, sova på rätt tid (hmmm... borde sova nu ju)... och träning. Jag har gett mig den på att jag ska vara betydligt bättre tränad till nästa säsong golf, för nu har jag för dålig kondition. Jag flåsar när jag går upp för en backe och därmed orkar jag inte koncentrera mig på slaget som kommer heller. Det blir som en ond cirkel. Hade velat spela en sväng i helgen, men det är nog lite svårt med barnvakt, så det blir nog bara maken som går ut på söndag. Det tar ju rätt lång tid att spela, så det är inte så lätt att fixa. Vi kan ju inte be faster igen, de var ju barnvakt i onsdags.

Så en riktigt bra film ikväll. Vi spelade in Tretton dagar med bland andra Kevin Costner för ett bra tag sedan. Den handlar ju om Kubakrisen och är rätt allvarlig, men mycket intressant. Jag tror det är därför vi har dragit oss för att se den lite... men som sagt, den var väl värd att se!

Nähä... dags för sängen... kanske kan jag få sova lite bättre i natt och vakna upp på bättre humör i morgon. Kanske vädret påverkar mig lite också... det är lite för varmt för min smak så jag orkar inte riktigt med att vara människa sånna här dagar. Det blev lite bättre efter regnet, men det var fortfarande huvudvärksvarning.

Inga kommentarer: