torsdag 13 augusti 2009

Idag skiner solen.. härligt

När jag hämtat barnen igår eftermiddag så gick vi ut i skogen och letade lite hallon, men de flesta var övermogna, men tillsammans med våra egna hallon och barnens smultron fick vi iallafall ihop till fyra små skålar till efterrätt. Med grädde var det riktigt gott.

Annars roade jag mig med att laga till lax i ugnen och fisksoppa (tack Anna för ett underbart recept) att stoppa i frysen till sena dagar. Till middag blev det blomkål och morotsmos (kokt blomkål och riven kokt morot som jag mixade med stavmixern med lite grädde och smör) och hamburgare. Barnen var inte överförtjusta i maten kan jag säga, men jag tyckte det var gott.

Efter maten kom barnens faster och farbror på besök för att hämta vår gamla soffa. Vi har beställt en ny och de behövde en soffa att ha i sitt allrum så det passade bra att vi slapp köra bort den själva. Jag minns själv när vi köpte huset, då var vi tacksamma för alla saker vi fick av andra, men nu har vi hunnit byta ut det mesta till egna saker som vi själva valt. Det är ju helt perfekt att kunna "ärva" saker av andra som ledsnat på dem eller köpt nytt. Soffan kommer nästa vecka, torsdag eller fredag... längtar så jag blir tokig nästan. Ska i varje fall passa på att bona golvet i vardagsrummet medan vi väntar på soffan. Det är ju bara ett par fåtöljer och ett soffbord där nu, plus bokhyllan, men den tänker jag inte flytta på.

Dagens bild är från en orienteringsdag i skogen (dottern och jag gick en bana medan maken sprang). Skägglav är inte så vanligt att hitta nuförtiden, så jag passade på att fota den. Det är så vackert tycker jag.

1 kommentar:

Ingrid sa...

Jag tycker det är kul när barn intresserar sig för växter. Vår son som i dag är 21 år har alltid varit sådan. Han är också välidgt intresserad av heminredning. Det är jag glad för :0)

Härlig bild med "skägget" där som hänger!! I det lilla finns det vackra.

~Livet i byn