fredag 21 augusti 2009

joovisst kom soffan idag...men

Så var det fredag och stängdag på dagis. Adrian vaknade som vanligt när maken och dottern åkte iväg. Vi åt frukost och slötittade på TV (på en madrass på golvet i ett tomt vardagsrum), sedan var det dags att hämta dottern (före lunch) från förskoleklass.... Idag var hon kvittrande glad och på superhumör. Jag sydde henne en fruktpåse som hon ska ha med på fritids för frukten så slipper hon kånka upp hela ryggsäcken för trappan. Hon var jättenöjd med den. Den är lagom stor för att ha en frukt i en låda. Gårdagens händelse på golfbanan verkar ganska glömd... hon pratade mest om vad kul det var och hur bra det gick... hon skulle också stolt visa upp sin golfkeps på fritids... så det känns skönt att det passerade ganska enkelt för hennes del.


Det var fint väder när vi kom hem så jag bestämde mig för att tvätta av några mattor som jag haft legat hela sommaren. Jag tog högtryckstvätten och såpa. De är inte torra än, men de blev rena och fina. Skönt. Jag har hittat en citronsåpa som luktar så härligt fräscht.

Grannflickan kom ut, glad i hågen, för att leka med barnen. Båda blev superglada att få en kompis att leka med. De lekte hela dagen, i stort sett friktionsfritt... det var inte alltid sonen fick vara med (han är ju yngst)... men han hjälpte mig i stället.

Tanken var att vi skulle måla lekstugan idag, men det mulnade på så jag var lite osäker på om det skulle blir regn, plus att häcken står så nära att det skulle bli färg på bladen om vi skulle låta den vara, så sonen och jag beslöt att spara målandet till i morgon och klippa häcken idag istället. Sonen hjälpte till då och då med att flytta sladden, kratta lite och åka med på skottkärran (så att bladen inte blåste av...som vanligt när jag ska klippa häcken blåser det en del). Det tog större delen av eftermiddagen att fixa detta, men oj så skönt det känns nu när det är klart.

Soffan kom idag också, nån timme efter utsatt tid och som tur var var vår kära granne hemma och kunde hjälpa till att bära in soffan i vardagsrummet. Tre stora paket var det. Efter middag fick jag tid att öppna upp dem och maken kom hem efter sin golfrunda (Grattis älskling till de 36... nu är du en riktig golfare!) så satte vi ihop den tillsammans. Den blir stor... det går inte att säga annat, men efter vår helsanering av vardagsrummet så finns det plats i varje fall. Vi diskuterar att köpa en saccosäck till (barnen älskar att ligga i den och jag med för den delen). Allt var frid och fröjd tills vi upptäcker att två sittkuddar saknas... så soffan är ofullständig i alla fall!!!! GRRRRRR... gissa om jag är besviken... men det kommer att bli jättebra när det väl är klart.

Visst är den fin?! men trist att inte kunna inviga den ordentligt idag.

2 kommentarer:

Bibbi sa...

Hoppla! Tror jag ska hålla mig på avstånd från dig ett tag....;P
Skämt åtsido. BRA att du sa väl valda ord till gubbarna på golfbanan. Hoppas DU klagar hos ledningen. Så får man bara inte bete sig. "arg"

Skulle bli vansinnig om jag efter alla om och men fick en soffa som inte var fullständig. Men ni slipper i allafall ligga på en madrass på golvet;P Skulle tro sonen i allafall gillat madrassen;)

Ses vi i morgon på middagen ute på gatan?
Kramen

Elisabeth (svägerskan) sa...

Vad fin soffan blev! Vad surt att kuddarna saknades...Men det blir nog bra när allt är på plats!