tisdag 20 oktober 2009

Tisdag... fast det känns som måndag!

Känns lite konstigt att konstatera att det redan är tisdag, när jag tycker det känns som måndag.

Idag var första dagen tillbaka på jobbet... och lite drog de allt i mig för att säga si och så.. SOM om man är pigg och allert direkt efter två veckors frånvaro. De vet ju alla vad man går igenom och menar på att det inte är ovanligt efter disputation att reagera såhär. Men ändå så undrar de när jag kan göra det och när jag kan höra av mig om det osv... Lite full i skratt blir jag samtidigt som jag inser att jag spelar nog en större roll på institutionen än vad jag trodde så det känns ju roligt också. Är såååå trött nu efter dagen. Har redan hunnit sova en stund på soffan till en barnfilm... passande. Känns som det blir sängen tidigt ikväll.

Igår var jag väldigt duktig om jag får säga det själv... Jag STORSTÄDADE hela huset. Jag tog ett rum i taget, dammtorkade, drog fram alla saker på golvet och dammsög bakom, putsade fönster och skurade golvet. Toa fick en extra rejäl genomgång med vim i varenda vrå. Oj så gott det luktade inne när jag var klar, men det tog precis hela dagen och hela kvällen. Jag till och med tog ner och tvättade gardinerna och strök dem och hängde upp nya igen... Oj så nöjd jag var igårkväll OCH oj vilken träningsvärk jag har i låren idag efter allt... men det är SKÖN träningsvärk kan jag säga!

Nu ska vi med spänning se hur robotdammsugaren klarar av att hålla efter. Skura golven måste man ju göra ibland, men det kanske räcker en gång i veckan och skura toa. Att dammtorka är inte direkt min favoritsyssla här i världen. Kanske man inte behöver dammtorka så ofta om roboten får gå varje dag. Ja... den som lever får se.

Sedan ska barnen börja få veckopeng nu tänkte vi, mot att de städar sina rum (plockar ihop, resten sköter vi)... tar bort sin tallrik från bordet när de ätit färdigt och plocka ihop efter sig ute och inne i huset om de river fram. Dottern ska få 20 kr och sonen 10. Och för dessa pengar får de handla vad de vill. Dottern tjatar och tjatar om petshops... och de kostar ca 60 kr, så på tre veckor har hon sparat ihop till sin första petshop. Ett bra sätt att lära sig att spara till något särskilt och att pengar försvinner om man handlar upp dem. Ska bli spännande att se hur länge hon orkar spara. Minns fortfarande så väl när jag sparat ihop till min första bandspelare.. jag fick köpa den alldeles själv och jag minns hur stolt jag var över den. Jag som älskar musik och började lyssna på det redan som åtta-åring.

Nåväl... dags att leta upp sängen tror jag... REDAN.. men så trött är jag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Att få en belöning efter en prestation är jättebra. Vi har kört så med Emil, fortfarande är det så faktiskt. I och med att han är ledig på dagarna och saknar inkomst hjälper han till med städning, hämtar barn på fritids, handlar m.m. så får han en slant av oss.

Vi har provat med veckopeng med grabbarna och det har börjat att funka bättre nu. De gillar inte alls att städa... Pengarna rinner genom fingrarna på Marcus medan Johan inte har samma "behov" att göra av med pengarna. Undrar om Marcus är lik sin mamma tro? ;-)