tisdag 13 oktober 2009

Här händer inte sååå mycket... som vanligt

Solen håller just på att gå upp över hustaken, maken och barnen har åkt till skola/dagis/jobb och katten är ute... jag är ensam i huset. Sitter och läser med ett stort leende på läpparna om ekonomipriset till Nobels minne. Elinor Ostrom.... så härligt att hon fick priset. Hon förtjänar det verkligen! Det är en häftig gammal dam som verkligen har humöret på topp och fortfarande är blixtsnabb i huvudet OCH med tungan... hur vet jag.... JO... jag har suttit ner och ätit en privat middag med denna kvinna (jag och en tjej till)... det var av en tillfällighet att just jag fick äta middag med henne... jag var på rätt plats vid rätt tid helt enkelt.

Jag var på en konferens i norra Italien, kände inte en kotte (min första konferens) och fick Elinor som opponent på min presentation. Oj, så nervös jag var!!! På kvällen träffade jag en annan tjej som kände Elinor och hon bjöd med mig på middag med henne. Oj vilken trevlig kväll vi hade!

Tycker det är roligt att även Oliver Williamsson fick priset, han har jag också läst en hel del av (har med honom som referens i mycket av det arbete jag gjort) och han är också en skarp kille. Har inte träffat honom dock (det räcker väl att ha träffat EN av nobelpristagarna ;-)

Annars då.. jooo...livet rullar på... fast i ganska långsam takt. Igår var jag på vårdcentralen igen för att ta mer prover (fastande) eftersom läkaren tyckte jag hade högt kalciumvärde. Har ingen aning om vad det innebär, och försöker låta bli att oroa mig så mycket. Åkte sedan och tvättade bilen (stoppade i mig frukost där i biltvätten) och köpte sedan en hylla till garaget och lite blommor till bron. Det var sååå kallt igår att det inte ens var skönt att vara ute.. jag gjorde bara det nödvändigaste, dvs planterade blommorna.


Vi har haft så dåligt med småfåglar under tidigare vintrar, men så såg jag att grannen satte upp fågelbord, så jag gjorde det samma. Tänkte att vi får se om det kommer några fåglar... satte upp vanliga frön plus en påse jordnötter, plus en talgboll... får vi se om vi får något besök. Såg en liten fågel idag på morgonen, men den satte sig inte vid maten utan bara på markisen. Hoppas det blir lite fåglar, jag tycker det är såååå mysigt.


Igår bad jag barnen om hjälp att skriva en matlista till veckan. Jag är så trött på att alltid bestämma maten OCH laga den, för att sedan höra gnälet från barnen att de inte vill ha den maten idag. Så dottern skrev och båda barnen bestämde vad.


Det är så bra träning för henne också att skriva och stava sig fram till orden. Hon skriver jättebra nu och det går ganska fort, men läsa har hon inte kommit på riktigt ännu. Vet inte om jag ska försöka sitta med henne och traggla lite eller om jag bara ska låta det vara... hon är ju bara 6 och ett halvt... men hon är klart irriterad över att hon inte kan läsa när hennes kompisar kan (vet inte om alla kan dock men det är väl som det känns för henne).

Idag då... jaaa... jag ska tvätta... det är ett jätteberg därute i tvättstugan... sedan fungerar jag på om jag ska sy lite... men jag får se vad jag orkar med. Har tänkt försöka sysselsätta mig idag istället för att bara ligga på soffan... det kan inte vara nyttigt i längden eller hur!?

Ha en bra dag!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ju i alla fall sol ute även om det är kallt. Inte helt fel om man kan vara inomhus då. Själv är jag lite slö efter jobbarnatten. Ingen ringde då jag låg i sängen men jag vaknade ett otal gånger, sover otroligt dåligt sådana här nätter.

Jag har också börjat med att blogga. Tänkte att om andra kan göra det, då kanske jag också kan? Du kan ju kolla om du vill, jag tar gärna emot lite tips. http://helenaumea.blogspot.com/

Helen sa...

Så kul att du känner Nobelpristagaren. Det blir ju liksom lite mer speciellt...
Det såg inbjudande ut, det där fågelgodiset. Så nog tror jag att fåglarna kommer.
Va' gulligt med barnens matlista! Jag tror att det är viktigt att de får känna sig delaktiga, då växer deras självförtroende!
Nä, ligga på soffan hela dagarna funkar nog inte i längden, men att varva med lite tvätt och sömnad blir nog bra.

Ha det gott!

Kram!

Jennike sa...

Alla kan inte läsa! Sonen påstod att det bara var han och en pojke till som inte kunde...så hon är inte ensam! Jag tragglar inte med min...men nappar när han är sugen! Kram

Anonym sa...

Kan lugna dig med att min son inte heller kan läsa. Bokstäverna fixar han men att få ihop dem till ord är för svårt fortfarande. Han har dock börjat att öva lite i storebrors läsläxa. Jag tror inte att alla andra kan läsa, det är inte så vanligt i början av läsåret på förskoleklassen. En del knäcker inte den koden förrän kanske i andra klass.