lördag 17 oktober 2009

På "beställning"

Solen skiner det är riktigt fint ute idag igen. Härligt! Dock verkar barnen lite hängiga, undra om de är bitna av samma sjuka som resten av barnen på skolan verkar ha fått. Undra just om det är den berömda influensan som kommit eller om det är något annat. Håller med dig Bibbi att det vore skönt om den kunde överstökas innan julmånaden.... men vi får väl se. Dottern är den som är mest hängig, klagar över huvudvärk, ont i benen men ingen direkt feber (37,7) så vi får se hur dagen utvecklar sig.

Idag är vi bjudna på middag hos en gamla kollega och kompis. Får se om vi kan åka eller om dottern utvecklar feber ändå. Så baka pollykaka blir det nog inte av idag... MEN... här kommer receptet för er som funderade på det (bilden får vänta).

1 påse Polly 220g
1 st Mörk Choklad 250 g
175 g smör
3 st ägg
2 dl strösocker
1 dl vetemjöl

Ugn 175 g

Smält ihop smör och choklad i vattenbad. Vispa socker och ägg poröst. Rör ner chokladblandningen och rör därefter i mjöl till en slät smet.

Häll sedan försiktigt ner en påse Polly. Rör om försiktigt och häll i en form (jag smorde bara med smör). Grädda mitt i ugnen 30-35 min.

Servera gärna med glass eller grädde.

(min kaka blev väldigt lös i mitten... om det sedan berodde på att jag hade lite för lite choklad hemma eller om det var för kort tid i ugnen vet jag inte... ska bli spännande nästa gång jag testar. Kan dock avslöja att barnen satt och åt detta med sked och skrapade formen tom).

Ja... så vad jag ska göra idag vet jag inte riktigt. Är VÄLDIGT trött idag... undra om jag också håller på att få något i kroppen. Tack för uppmuntrande ord när det gäller skolan... jag tycker det är en jätteviktig fråga, hoppas fler orkar ta vid nu så vi kommer ända i mål!!! Såg att kommunstyrelsen verkar tänkas sig att besluta att av de 200 extra miljonerna ska för- och grundskolenämden få 40, dvs bara 5 kvar som måste sparas. Undra just om nämnden då anser att det finns utrymme för utbyggnationen av skolan då... eller prioriteras vi bort ännu en gång! Det ska vi verkligen kämpa för att vi inte blir!

Ha en trevlig lördag!

1 kommentar:

Helen sa...

Tack för receptet!

Hoppas att barnen inte blev sämre, och att ni kom iväg på middagen!

Kram!