onsdag 14 oktober 2009

Nu är jag ARG och irriterad

Oj vilken start på dagen.... slår upp tidningen och på framsidan står det att skolorna räddas... Oj tänkte jag... kanske finns det hopp ändå... Läser med intresse artikeln och där står att en av stadsdelsskolorna räddas och utbyggnationen av en byskola fortsätts (som varit stoppad). Jaha... vår skola då som är sååå trångbodd... Nejdå... vi får vänta på vår utbyggnation. Lokalutredningen slog fast redan för två år sedan att man med ganska enkla medel kan bygga om (dvs flytta en barack) och bygga nytt för förskolan, kan få det utrymme som behövs. Besparingen på vår skola skulle vara 1,1 miljoner medan den räddade skolan i stan skulle kunna spara runt 4 miljoner.

Inte för att jag missunnar de som bor i stan att ha sin skola nära, men det är en himla skillnad för oss om vi har en skola som rymmer alla barn som har 2 mil till stan, jämfört med tätheten på skolorna i stan. Frågan är om kommunen vill att byarna runtom ska leva eller om man vill att ALLA ska bo i stan. Vi har redan dåligt med bussförbindelser för barnen (och för vuxna som gärna skulle åka buss istället för att köra bil till och från jobbet).

Jag tycker politikerna bara ser så långt näsan räcker (dvs till nästa val... eller till nästa budget)... idag finns ca 150 barn inom barnomsorg och skola varav 100 av dessa är mellan 0 och 6 år.... det är ganska stora klasser på gång alltså. Redan nästa år är skolan för trång för att rymma både förskolan och skolan vilket innebär att förskolan måste flytta på sig på något sätt. Men var ska de barnen ta vägen (min son är en av dem)... eftersom dotterns klass är sååå stor???

Jag tycker det känns så tråkigt, för vi flyttade ju hit med hopp om att skolan skulle vara bra. Den ÄR bra, barnen är ute mycket och jobbar med naturen (vilket jag tycker är viktigt) och lärarna har jobbat på skolan år ut och in och trivs så bra med barnen OCH varandra och det tycker jag är jätteviktigt. Nu är det bara att lägga i en växel till... fortsätta bearbeta politikerna och kanske kan vi lyckas, om inte annat till nästa år... men samtidigt så tar ju en ombyggnation tid och det skulle behöva göras NU... jag förstår inte hur man ska lösa problemet. En ny barack kanske i något hörn för förskolan kanske... med ännu sämre miljö än de har idag?! Ska jag behöva flytta sonen som älskar sitt dagis och sina fröknar till stan nästa år för att han ska få en vettig miljö om dagarna? Känns som det talar MOT allt jag tror på!

ARGGGGGG.... inget bra sätt att börja morgonen på, men nu har jag fått skriva av mig i varje fall! Ha en bra dag!

Inga kommentarer: