onsdag 27 oktober 2010

Nu äntligen!!!

Oj, onsdag och halva veckan har redan gått... jag HINNER inte med!!! Tar mig en liten tankepaus nu och gör något som jag lovat ett tag... så ni nyfikna ska få er nyfikenhet stillad idag!!!

Sitter hemma och jobbar idag eftersom jag dels har en text jag MÅSTE få ur mig, måste skicka den helst idag, och dels för att det fotografering av barnen på skolan. Måste säga att jag var inte ALLS imponerad av fotografen. Han var LÅNGSAM och då hinner du inte få med den där lilla sekunden som barnet ler, och hade inget öga för det heller, så jag tror tyvärr inte tiden jag la ner på syskonbilden (eftersom vi föräldrar var tvungna att vara med då) kommer att betala sig. Jag får ta en egen bild hemma med de båda som vi kan ge farmor & farfar och morfar i år. Men hoppas gruppbilden blev bra, det brukar vara roligt att ha kvar!

Idag är det en hel vecka sedan Alice gick iväg hemifrån och inte kom hem något mer. Som sagt, grannar säger att de sett henne i slutet på förra veckan, men varför kom hon inte hem. Det har ju varit så kallt också, så jag tror hon har svårt att klara sig av den anledningen. Barnen tar det hela ganska bra dock, så det känns bra. Men lite konstigt kändes det att tömma hennes kattlåda och ställa undan den, eller diska hennes kattskål utan att fylla den igen. Hon har ju ändå varit hos oss i 5 år.
Men vi får minnas den glädje hon spridit bland oss

Det skulle ju bli varmt och regna idag eller i morgon, men av detta ser vi inget till. Det har mulnat på och är precis runt nollan, men ingen nederbörd ännu, och kommer den så blir det i form av SNÖ! Såg när jag lämnat barnen i morse att rosorna var så vackra... var bara tvungen att fota dem.


Och så till det som jag lovat så länge... bilder på nya köket! Den uppmärksamma ser att det fortfarande saknas taklist, men annars är det klart! Känns helt underbart och vilken glädje att laga mat igen, när saker och ting ligger där de ska (och inte i nästa, eller nästa låda.. eftersom lådorna gick sönder) och att ha en snabb spis (induktion) som gör matlagningen så mycket snabbare! Titta och njut, för det gör jag!!!


Köket från hallen, det man ser när man kommer in i köket.



Fortfarande från hallen, men matbordet är med. Vad tycks om golvet? Vi har lagt detta i hela huset och det blev så himla bra! Det är svalt men varmt på samma gång och det är behagligt att gå på. Tänk att vi orkade lägga alla 100 kvadraten! (eller vad det nu blir?)





Köket från andra sidan matbordet. Här ser ni min nya fina ugn och mikro (den gamla visserligen) och dörren ut till tvättstugan. På så vis är vårt hus genomtänkt, tvättstuga och kök intill varandra. Jag bara önskar att uterummet skulle varit i närheten av köket, men det är i andra änden av huset... men man får bra motion på sommaren!

Bardisken blev också lyckad. Vi hade en bardisk där förut också, men den var längre, men det blev bra med en lite kortare och så kan vi sitta där alla fyra och äta vilket vi gör ofta, till frukost och lunch framför allt. Barnen tycker jättemycket om att sitta där också och sitter där ofta när jag lagar mat, gör läxor, pysslar eller bara pratar. Känns som köksbordet NÄSTAN blev överflödigt ;-)







Vi valde enkla luckor för att det är enkelt att hålla rent, inga kanter som ska torkas, bara släta ytor. Jag var rädd att de skulle bli för tråkigt, men jag är helnöjd. Det är så enkelt som bas sedan får man sätta färg och sprätt på det andra (som kakel till exempel som blev så jättebra med vit fog tycker jag själv).




Bardisken till sist, som blev oerhört lyckad. Där fick jag plats med mina kokböcker och så fick vi dit en kontakt så man kan stå där och baka. Har inte invigt köket på det sättet ännu, men snart så ska det bli bullbak eller något annat roligt (känns lite för tufft att stå och baka bullar när jag inte får smaka på dem själv ännu.



Vy över köket från bänkarna. Tapeten blev ljus med små skiftningar mellan beige och gulbeige. Det är en silverrand mellan varje rand också, men den syns bara i vissa ljus och vissa vinklar vilket gör väggen oerhört levande. Det blev samma tapet i hela köket, hallen och en vägg i vardagsrummet (väggen med dörrhålen går nämligen genom hela huset utan naturliga stopp för vardagsrum eller hall, så det fick bli samma tapet hela vägen, det blev superbra). Måste fixa lite mer ljuskällor ute i hallen bara, det är inte klart ännu. Drar mig lite för det, det är så svårt att få sladdar snyggt tycker jag...

Kvar är ju badrummet, ska försöka få tag i en hantverkare, men alla verkar ha så mycket att göra, så det är LÅNG kö till alla... hoppas vi kan få det gjort innan jul i varje fall! Tvättstugan ska också fräschas upp lite, men där handlar det mest om att måla tapeten, mer ska vi inte göra där.




Sist, men inte minst... den härliga burken som jag äntligen kunnat ta fram... en bruk som säkert var gammal redan när jag var liten... vi hade flingor i den eller knäckebröd. Tyvärr är den så svåröppnad nu så den får mest vara prydnad. Här syns också hur bänkskivan ser ut... skiftar lite i brunt och grått.

Så... nu förstår du kanske varför jag njuter så av mitt nya kök... må det hålla sig fint och funktionellt LÄNGE!

Nä... nu måste jag ta tag i min text igen... tror jag fick ett par uppslag nu när hjärnan fick vila lite! Ha en bra fortsättning på onsdagen!

3 kommentarer:

Bibbi sa...

Trevliga bilder;-)
Gillar era skåpluckor...likadana som jag har..hi hi. Förstår det känns bra. Man är ju mest i köket så det är ciktigt man trivs där.
Ha det gott!
Kramen

Helen sa...

Wow, så snyggt ni har fått det i köket!! Jättekul att du visar bilder därifrån!! Mycket läckert med barstolarna vid bardisken.

Nä, så trist att Alice inte har dykt upp. Ovissheten är jobbig...

Och vilken vacker bild på rosorna!

Ha det gott, kram!

Fru Engström sa...

Guh så snyggt köket blev!