måndag 11 januari 2010

Jag måste också passa på att berätta...

Nu har jag fått nog med mig själv förresten... jag ser så plufsig ut igen... kommer knappt i kläderna och det ÄR inte roligt att klä upp sig för fest eller ens för vardagen! Sockerberoendet håller mig i ett STENHÅRT grepp... men nu är det dags för FÖRÄNDRING!!!!

Så jag bestämde mig att nu är det dags för LCHF igen och nu är det ALLVAR!

Skidåkningen i helgen var ett led i att börja träna också och jag måste verkligen se till att komma igång att röra på mig mer. Jag mår inte bra av att vara såhär fet (ärligt talat så är jag det! Bara det var svårt att erkänna!) OCH inte orka gå upp för en trappa utan att flåsa eller leka med barnen som jag vill. Så nu är det dags.

Jag började med LCHF idag... såhär är tanken att vi ska äta i veckan:

Frukost: smoothie på frukt och yoghurt eller kokt ägg med nån röra

Lunch: rester efter middagen dagen innan

Middag:
Måndag: Gulachsoppa
Tisdag: Köttgryta med broccoli
Onsdag: rårakor (gjort på broccoli och blomkål)
Torsdag: biff med ostsallad
Fredag: tacos utan bröd
Lördag: laxspett
Söndag: Olivbiff med mozarellatomat.

Jag passade på igår att laga lite mat i förväg, så soppan och köttgrytan är klar att äta nu och det känns skönt, för särskilt måndagar blir lite köriga att hinna med allt (dottern har gympa på kvällen). OCH då är risken stor att det blir någon mat som inte är nyttig för mig. Dottern skulle också behöva komma bort från sockret.. hon har samma känslighet som jag så det behövs nog. Vi kom överens igår att sluta äta godis (hon vill äta när hon blir bjuden dock och det kan jag ju inte neka henne... men vi ska inget köpa!).

Köpte mig två kokböcker som inspiration plus att det finns massor med recept på nätet om man letar lite. Köpte Anna Jacobssons kokbok (vägen från 137) och Airams LCHF kokbok (hon har en helt underbar blogg också).

Så vill du hänga med på vägen till ett sockerfritt, lättare liv... så häng med!

3 kommentarer:

Tidsmästarinnan sa...

Hej Camilla!
vad kul att vi har lika gamla barn!
Oh, ja det där sockertrollet i mig... jag blir galen snart. Det ska bli lite skärpning här också - när som helst nu...
Hit kikar jag gärna in igen! Vad gott du ska äta i veckan också!
Kram
Susanne

Bibbi sa...

Vad duktig du är! Lycka till:) Tror absolut du klarar det. Gick ju så bra förra gången.
Jag har sagt upp mitt Iksu kort...men bara det lugnar ner sig ska jag börja träna igen, men nu på Badmintonhallen:)
Ha det gott!
Kramen

Malin sa...

Hejja hejja! :) Det fixar du! Men lite måste du fuska i sommar då vi ska ha glassutprovning här. :)
Och jag ska definitivt surra med D om cypern! Vore ju helt underbart härligt eller hur. Och va kul barnen ska tycka det är. :) Kramar Malin