måndag 2 november 2009

All helgona helgen passerad

Det är grått och trist... regnet hänger i luften OCH det är november månad. Jösses vad denhär hösten går fort, trots att jag inte har mått såå jättebra.. men en dag lägs till den andra.

I fredags tände barnen var sitt gravljus och satte ut det i trädgården. Det fick välja själva var de ville sätta det och sedan tänkte vi en stund extra på mormor. Jag tror hon har varit med oss hela helgen faktiskt, för barnen har pratat om henne lite nu och då. Men det var så fint att se ljusen lysa upp i mörkret (de lyste ju faktiskt från fredag kväll till söndag natt nån gång. Hoppas mamma har det bra däruppe i sin himmel!

I lördags fick vi besök av svärföräldrarna. De kom för att vara en stund med barnen OCH svärfar skulle fixa ett uttag i vårt gästrum (han är elektriker) plus kolla på golvvärmen därute som vi la in i fjol höstas...(den fungerar lite fööörr bra.. härom dagen var de +27(!!!) grader därinne när jag kom dit). Vi bjöd på tidig middag (det är ju inte så kul att kör när det är mörkt nu... så de åkte hemåt vid 3-tiden)... taccos och så bakade jag pollykaka till efterrätt. Den blev sådär denhär gången... jag tog ljus blockchoklad denna gång och ljus polly, men det blev nog lite för mycket (den blev ganska söt), så nästa gång blir det nog mörk choklad och ljus polly. Efter de farit var barnen lite uppe i varv och hade svårt att sysselsätta sig, men det slutade med en film i soffan och en ganska sen kväll (för barnen i varje fall).

Igår visste jag inte riktigt vad jag skulle hitta på, men efter lite diskussioner började vi fixa till arbetsrummet. Detta överbelamrade rum som ska fungera som arbetsrum både för mig när jag jobbar hemma, de gånger maken jobbar hemma, eller för barnen när de vill sitta med datorn (vilket har blivit oftare på slutet.. tur vi har två datorer!). Det är så mycket saker som ska få plats därinne och det är ett ganska litet rum.

Nu ska det först upp nya tapeter (bild på de gamla kommer.. har inte hunnit ladda ur kameran), så igår tömde vi rummet (datorn hamnade i köket tills vidare) och jag hann att riva tapeter och börja spackla medan maken och dottern for på kalas... sonen var jätteduktig och hjälpte mig att riva tapet. Han ville gärna hjälpa till att spackla också, men det är ju så viktigt att det blir slätt och bra, så det fick han bara titta på. Jag var också så nyfiken på tapeten att jag inte kunde låta bli att sätta ett par våder igårkväll... det kommer bli jättebra. Nu ska jag bara jaga hyllor att sätta på väggen (vi hade först tänkt köpa billyhylla med dörr, men det blir så dyrt och så tar de för stor plats... nu blir det hyllor på väggen ovanför skrivbordet istället). Ska åka och kolla på återvinningen om de har några bra... jag köpte ju skrivbordet där och det är jättefint skick (inte nytt, men helt klart OK).

På tal om sonen och hjälpa till... det har hänt något de senaste veckorna. Han har börjat vilja hjälpa till mer och mer. Han vill hjälpa till och skära grönsaker till maten (det gör dottern också), han hjälper till att plocka ur diskmaskinen och hjälper (i varje fall ibland) till att städa. Han städar sitt rum riktigt bra nu (efter lite tjat då)... Undra om det beror på att vi börjat "kräva" att de ska hjälpa till mer, att barnen växer med ansvaret. Vi började med veckopeng för två veckor sedan och deras rum har aldrig varit bättre städade... För att de ska få veckopengen (20 kr) ska det vara städat på rummet och de ska under veckan hjälpa till genom att ta bort sin tallrik från bordet när de ätit klart (självklarhet på dagis, men inte alls hemma hittills). Inga stor grejer, men sonen har tagit det ett steg längre och hjälper gärna till med lite mer... det gäller bara för mig att ha lite mer tålamod när jag lagar mat och att det får ta lite längre tid än om jag gör det själv, för jag vill ju inte att de ska sluta hjälpa till.... snarare tvärt om.

Ja... ny arbetsvecka.. och denhär veckan är fullspäckad... (även om det är mer nästa vecka). Jag måste dessutom hinna med lite jobb om detdär med skolbyggnationen. Har just fått napp från ordförande i för- och grundskolenämnden att hon ska komma och hälsa på oss på skolan... jag hoppas också att hon vill/kan komma på föräldramöte så vi kan visa henne att vi inte nöjer oss med vad som helst längre. Håll tummarna för att det går att fixa.

Ha en riktigt bra måndag!

1 kommentar:

Bibbi sa...

Tittar bara in och skickar en kram;) Vi har ju hunnit pratas en lång stund redan...
Ha det gott!
Kramen