måndag 23 november 2009

Jag vet att jag inte borde... men

Måndag morgon och det ser ut som solen ska titta fram idag också... för tredje dagen i rad!!! Känns som det verkligen behövs kan jag säga.

Helgen har varit skön, även om jag var lite trött (bakis??) i lördags. Det blev sent på fredagen efter tjejfesten... vi badade tunna i regnet, bubbelpool, åt god mat och drack gott (även om jag inte drack mer än några glas vin och en cider... men jag verkar ha blivit känslig för alkohol igen.. kanske för att jag inte dricker så ofta numera). Hittade en ny trevlig bekantskap ... en torr cider som var jättegod (kopparbärgs)... Rekommenderas varmt!

Lördagen tillbringade jag i sängen på förmiddagen och på "stan" på eftermiddagen. Vi åkte på barnens hus och barnen fick köpa för sin veckopeng som de sparat (oj så duktiga de har blivit att städa efter sig och hjälpa till... för blott 20 kr per vecka... och så börjar det vara dags för dottern i varje fall att lära sig detdär med pengar och dess värde... hon var strålande glad efter sitt inköp att hon hade pengar kvar i plånboken!... precis som det ska vara!). Sedan for vi på Stadium och köpte skidor. Jag sålde iväg mina skidor i veckan eftersom jag inte tycker om att åka på dem (fiskfjäll)... hade aldrig fäste, hade aldrig glid och fick alltid skavsår av pjäxorna. Nu köpte jag ett par vallningsskidor och pjäxorna kändes riktigt sköna... dottern som växt så fruktansvärt fick också lov att köpa nya skidor... pjäxor i 36 (för att vara 6,5 år måste det vara något slags rekord?) och nya skidor. Hoppas nu att snön kommer snart också. Sonen har fått ta över dotterns gamla set och han kan nog ha dem också med någon strumpa i ... så har han också riktiga skidor som inte ramlar av fötterna... Hoppas vi kan ta några turer tillsammans i vinter på spåret och ta med skidorna till farmor och farfar (han brukar dra upp ett spår ute på åkern åt barnen). Vi hann köpa en del julklappar också så nu har vi kommit igång. Ska inte köpa så mycket i år utan spara lite till en resa till våren. Det var verkligen härligt att komma iväg i våras, så det gör jag gärna om.

Har nu bestämt mig igen för att jag måste göra något åt mitt fruktansvärda beroende.... sockerberoendet alltså... jag äter godis varje dag.... massor också... inte bara nån liten chokladbit för det kan jag stå ut med.... utan massor... börjar också inse att jag varken mår bra fysiskt eller psykiskt av det... Har gått upp en del igen känner jag på kläderna... men jag har inte klivit upp på vågen för att slippa den stressen. Fick höra när jag var på samtal sist att jag är en "göra-människa" vilket innebär att jag måste ha något i händerna hela tiden och när jag sitter och jobbar, det är då jag behöver godis... för att "ha något i händerna".. ha något att göra hela tiden. Inser ju att jag stoppar i mig bara för att jag inte mår så bra just nu.. men tyvärr så bidrar det till en ond cirkel.. jag mår dåligt... jag äter... så mår jag dåligt av att jag äter.. och så äter jag mer för det är ju redan gjort.. mår ännu sämre... osv. Mår lite smått illa mest hela tiden och har lite ont i magen.. men det kanske beror på allt onyttigt socker jag stoppat i mig!!!. Är lite rädd att min dotter ska hamna i samma sits... så jag har börjat försöka prata med henne om att äta godis lugnare, spara osv. Och denhär veckan köpte hon en chokladkaka och sparade halva som ligger i skåpet. Bra gjort tycker jag!

Ja.. vi får väl se hur det går... men huvudsaken är att jag känner mig bättre... vet inte riktigt hur jag ska orka åka till pappa i veckan.. (måste nog köra... själv med sonen dessutom och det är ju över 40 mil). Men det löser sig på något sätt... jag ser samtidigt fram emot att åka för tempot när vi är där är ju något helt annat än hemma.... de har ju alltid mycket att göra, men på något sätt blir det inte stress av det på samma sätt som jag jagar upp mig här hemma. Sonen ser också fram emot det OCH dottern också som ska få vara ensam hemma med pappa (hon vill inte missa skolan (!!!) och ett kalas i helgen).

Nähä... dags att ta tag i dagens jobb... måste förbereda undervisning jag har i slutet av december.. men kalendern är ju full redan nu, så det finns inte så mycket tid över senare att göra det.

Ha en bra måndag!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej du sköna! Arbetsrummet blev ju jättebra!
Förstår att känns tungt när det blir en drog och ett tvång med godis. Får ju mina egna il, men inte på samma sätt..tror jag... Undra om jag inte är lite beroende själv ändå... Man lever ju lite i själv förnekelse....
Kommer att bli skönt för både dig och sonen med en resa till bror och far. Glad för eran skull.
Kanske vi kan hjälpas på något vis efter jul. Ja, för mig är det inte lönt att tänka innan på att slopa gotta;P För det är denna tid jag tillåter mig själv att frossa.
Kramar