tisdag 22 december 2009

Snö, jul och snö!

Nu är julen snart här
Med gran, pynt och glad gemenskap.


Men nog gör sig granen så stolt
Sig bäst i vinterskrud, utan ljus och pynt.



Kung Bore har landskapet klätt i vitt
Så stilla och vackert
Lagom till jul
För att minna om att tiden för stress är över för i år


Låt ditt sinne, likt skogen, fyllas med vitt lugn
Glöm alla måste och all stress nu i jul


Man måste inte skynda och göra alla saker i sista stund
Om det är ovikt tvätt eller damm i något hörn
Vad gör väl det kan man tycka
Jämfört med barnens lycka
att på julafton ha en mamma som orkar



Med min egen barndoms jular i minnet
Med en mamma som jämt allt måste fixa
Tvätten ska tvättas och vikas, maten ska lagas, 7 sorters kakor och rent i varendaste hörn



Men inte var jag lyckligare för det
med en mamma som satt djupt ihopsjunken trött av all stress
Så nu ska jag låta bli alla måsten
Bara göra det enklaste möjliga
För att ge barnen en harmonisk och lugn jul
Ge dem en mamma som orkar att med dem leka, spela spel och vara ute tillsammans


Tänk så glada och överraskade de blev
Idag när jag hämtade tidigt med skridskor i hand
Oj så roligt det var att åka tillsammans och leka med barnens kompisar på skolgården

Det är så jag vill ha det!
Men jag måste nog påminnas om det nu och då,
för det är så lätt att i invanda mönster falla in.
Tänk på det du med, njut av julen och glöm alla måsten!

God Jul alla där ute... njut av gemenskap och glädjen i jul!

3 kommentarer:

Helen sa...

Så vackert och så kloka ord!

Jag önskar dig och din familj en riktigt GOD JUL!

Ha det nu riktigt skönt och njut av varann!

Stor kram!

Jenny sa...

Härligt att du skriver om det jag känner. Men det är SVÅRT, för jag VILL gärna ha perfekt runtomkring mig när det är jul... Men vi gör vårt bästa att inte vara så duktiga och fixiga va ;)

Hoppas ni fick det bra i H-sund och på juldagen. Vi ses!

Helen sa...

Tittar in för att önska dig och de dina, ett GOTT NYTT ÅR!

Kram!