måndag 14 december 2009

Fredagsmysigt!!!

Tack alla ni som var på middagen på fredagkväll hos oss, det var verkligen jättetrevligt och barnen hade så roligt tillsammans också! (de större tjejerna tog verkligen hand om 3-åringen som fick vara med stortjejerna!)

Det blev middag i uterummet som jag hoppats på. Det gick att värma upp till en behaglig temperatur runt 18-19 grader. Utrustade med mattor på golvet, raggsockor och tofflor och mycket levande ljus (måste varit runt 30 levande ljus plus 10 värmeljus som värme luften och i sinnet). Alla var på strålande humör och barnen myste också i köket med egen duk och plockmat (som dottern säger) (dvs buffé).

Detta serverade jag:

fördrink: cosmopolitan med vörtlimpesnittar med parmesanoströra på

förrätt: krutröksostpaj med rom
huvudrätt: potatiskaka (med bacon runt, parmesanost i), stuvad savojkål, stekt morot och soltorkad tomat, fläskfilé och nötstek med rödvinssås och bernaissås
efterrätt: hemgjord glass med mörk choklad och vit choklad på spegel av röda vinbärssås.

Oj så mätt vi blev. Gott vi hade jag hittat till också (minns inte nu vad det var).

Jag var trött dagen efter, men det är kanske inte så konstigt, för jag stod ju i köket hela dagen innan och fixade. Men både pajen och potatiskakan kunde ju förberedas innan plus att köttet var i ugnen. Glassen fixade ju glassmaskinen, så det var inte såå mycket jobb just under själva middagen. Barnen var också väldigt nöjda med sin plockmatstallrik. Barnen är ju inte så noga med VAD de äter, bara de får i sig så de orkar leka och det gjorde det verkligen.

Lördagen gick mest åt till att städa upp lite efter fredagen OCH så fixade jag lite i sonens rum. Han behövde verkligen städa sitt skrivbord och så behövde han en ny hylla till sina böcker. Hjälpte dottern också lite att städa i skrivbordet. Jösses vad de samlar på sig saker!

Söndagen var verkligen ännu latare än lördagen. Dottern gick över och lekte med grannens flicka en stund (ett par timmar) och under tiden passade jag och maken på att spela backpacker... det var roligt att få sitta ner tillsammans och göra det. Sonen satt bredvid och målade och hade roligt med sitt. På kvällen åkte jag och dottern in till stan och gick på en julkonsert. En kollega till mig sjunger i en kör och de gav en konsert igår. En kompis och hennes flicka följde också med och det var SÅÅÅ trevligt. Min lilla fröken satt still mest hela tiden och lyssnade verkligen och sjöng med i Nu tändas tusen juleljus också... Stämningsfullt var det och nu har jag fått lite julstämning! Måste försöka hinna fixa lite med julmat och så nu också, är lite efter där känns det som. Måste också fixa julklapparna de sista!

Men det blir en tuff vecka i övrigt... jag undervisar hela veckan och jag har just avverkat ett 3 timmars pass... tufft kan jag säga... Jag är helt slut! Rörigt blev det också eftersom vissa saker inte fungerar som jag tänkt mig.. men det löser sig väl förhoppningsvis!

Ha en riktigt bra vecka.. .får se hur mycket jag orkar skriva med tanke på jobbet.

2 kommentarer:

Helen sa...

Oj, det var en Nobelmiddag som hette duga!
Jag dreglade när jag läste menyn!!
Så mysigt att sitta i uterummet bland en massa tända ljus...

Ha det gott!

Kram!

Eva-Britt sa...

Instämmer, du hade verkligen lyckats skapa både en god middag och en god stämning. Vi hade jättetrevligt alla 3. Tack gumman för allt jobb du lade ner för att skämma bort oss.

Kramar/Eva-Britt