fredag 11 december 2009

Tillbaka igen i "verkligheten"

Efter två dagar på kurs på en närliggande folkhögskola så är jag tillbaka igen... det var en intressant kurs, även om jag måste säga att genusfrågor egentligen inte tilltalar mig i sig, men givetvis måste ju även jag kämpa för MINA rättigheter oavsett om jag är kvinna eller ej. Men lite skrämmande är ju tanken att kvinnan tar ca 70 % ansvar för hemmet och utför 96 % av alla hushållsysslor.. någon som känner igen sig !?

Hur som helst handlar inte kursen om genus i sig, utan är för oss kvinnor i forskarkarriären. Jag har träffat ett par trevliga och eventuella samarbetspartners för framtiden och det är ju inte helt fel och lite av syftet med kursen.

Idag var det avslutning på sonens avdelning på dagis OCH nobellunch för dottern i skolan. Hon blev så nöjd med klänning (och jag fick lite beröm också och det känns ALLTID bra). Tror att hon hittat en ny kompis min lilla tjej. En kille som hon verkar ha varit oskiljaktliga med idag... kul för henne (hon känner honom sedan dagistiden, men han är två år äldre än henne). De såg så söta ut i finkläder där de satt och såg sonens luciatåg. Luciatåget var jättefint (även om jag kanske skulle föredragit att bara de större barnen stod på scenen och sjöng, de hade ju övat så men det blev svårt att överrösta de små som hellre sprang omkring och så... men samtidigt så är det ju roligt för de små att få vara med också, så det är en svår balansgång!). Fotade gjorde jag och oj vad roligt med mitt nya objektiv, även om det är lite långsammare än det mindre, men det får jag ta.

Nu ska jag gå och fortsätta på nobelmiddagen... det kommer 3 kompispar med barn (totalt 8 vuxna och 6 barn, så det blir huset fullt ikväll. Hoppas det blir trevligt och att det inte blir mycket kallare ute för jag tänkte sitta i uterummet, men vi får se om det går helt enkelt.

Ha en trevlig fredag! Det ska jag... gott vin, trevligt sällskap och förhoppningsvis god mat!

3 kommentarer:

Bibbi sa...

Erins klänning var verkligen jättevacker! Bra jobbat:)
Superfina kort du tagit från Lucian. Tusen tack!!!! Lycka till i kväll
Kramen

Jennike sa...

De var så fina alla barnen i lucia tåget idag, jag tycker att det är lite av charmen att de är blandade åldrar...alla gör det dom kan! :-) Trevlig kväll på er, nu laddar vi för Idol finalen....

Jenny sa...

Nämen - de siffrorna engagerar verkligen MIG - jag tycker verkligen att det borde vara på ett annat sätt! Genusfrågor är viktiga och aldrig har jag sett folk lika tydligt som sedan jag fick en son - det är lika mycket försvar för män som för kvinnor som vi alla borde dra på oss de brillorna.

Jag har också planer på att bjuda hem folk till vårt uterum, men det är ju fasen kallt. Hur gick det? Om man ställer in ett element kanske, och bränner massor av ljus och kanske lite infravämre...? Det är ju så vackert med rimfrost och tända ljus.