måndag 8 februari 2010

Vinter och sol... härligt

Jaha, så var helgen avklarad igen. OCH den har varit full med sol och milt väder... HÄRLIGT.

I lördags hade dottern en kompis på besök. Jag tog med båda flickorna ut i skidspåret och oj så roligt de hade. Sedan bjöd jag hem kompisens mamma på besök och vi åt en trevlig middag och drack ett trevligt glas vin. Så trevligt med spontana middagar tycker jag, då har man inte hunnit bygga upp några förväntningar och kan bara fokusera på att ha trevligt!

På väg hem från skidåkningen passade vi på att skida förbi en kompis till sonen, titta på hennes otroligt söta hundvalp och sedan ville hans kompis följa med oss hem. Så det var 4 barn i huset ett tag och oj så roligt de hade. Mysigt tycker jag när barnen vill ta med kompisar hem. Då kan ju också jag passa på att lära känna barnens kompisar.

Hittade ett tips på Tidsmästarinnans blogg vad man kan göra med tulpaner som passerat bäst före datum... jag var bara tvungen att testa på årets första tulpaner och det blev fint tycker jag.... även om det skulle behövas en lampa eller så bakom.. men när solen sken på dem så var det jättefint kan jag säga...

Det blev lite mycket luftbubblor i och jag kan inte komma på något bra sätt att det inte ska bli det... Jag hade också lite problem med att tulpanerna flöt upp, men det lösta jag genom att bara ta lite vatten först, låta det frysa och sedan ta i mer vatten och låta det frysa igen. Ja.. det blir en tavla som står sig tills solen börjar värma och smälter isen runt den.

Söndag var också så härligt väder med solsken och klart blå himmel. Vi passade på att åka skidor med barnen igen. Jag åkte med sonen denna gång och det går lite långsammare, men han körde på och åkte säkert runt 3 km innan vi var hemma igen. Jätteduktig att åka faktiskt, för att vara fyra och ett halvt. Passade på att åka med lite mer tempo ensam där det är slätt och det var skönt att sträcka ut, men jag kan säga att jag fick lite ont.

Har haft lite ont i vänster sida i helgen, precis vid bröstet och känner mig inte alls särskilt pigg idag. Har en förkylning som ligger och kryper i kroppen som inte vill ge sig och känner mig allmänt under isen idag. Hjärtat har stökat lite i natt (slog fort igår kväll, slår extraslag nu och då och är allmänt stökigt), så det var lite svårt att komma till ro. Idag har jag fortfarande lite ont i brösttrakten, hostar lite, lite domningar i ansiktet, i foten och i armen (höger dock)... så det blev att ringa vårdcentralen. Hatar att gå och vara orolig över symtom (de blir ju så mycket värre då). Dessutom fick dottern en tid också för att förhoppningsvis snabbt får remissen till ögon så vi får kolla upp hennes syn.


Det är verkligen härligt när det börjar bli ljust igen och den värsta mörkerperioden är över, men jag måste säga att det jag saknar mest är att kunna tända ljus och mysa... det blir så sent på kvällen innan det går.. middagsmys med levande ljus är svårt att åstadkomma nu. De här ljusen hittade jag långt inne i ett skåp igår.... från IKEA och fatet är från vår( fd.) egna Milla of Sweden. Älskar dethär fatet verkligen.

Måndag.. vägdag ju... och till min stora förvåning så har jag gått mer 1 kg sedan förra måndagen. Detta trots att jag åt lite slarvigt i veckan (hamburgare två gånger, och lite glass till efterrätt i helgen)... kan det vara träningen som ger lite effekt tro? Ja... hur som helst är jag jättenöjd... vågen VISAR NER! det är det viktigaste!

Ja... så det är dagens göromål... vårdcentralen och utifrån detta sedan se vad de säger... gå på lunch på jobbet om jag hinner dit (börjar halv tolv)... handla lite mat, kläder till dottern och sedan hem och vila tror jag är passade idag... men det beror ju på vad läkaren säger.... (både hoppas och inte hoppas på att det ska vara något.... är det något så går det att lösa... är det inget så är det bara vila som gäller... men jag som har kommit igång att träna lite mer nu... behöver fortsätta det också!)

Ha en bra måndag!

1 kommentar:

Fru Engström sa...

Hej kära grannfru! Underbara tulpaner, att du har tålamod att fixa sådant! Om jag känner mig tålmodig någon dag ska jag härma dig, har alltid tulpaner på köksbordet de här månaderna...

Lycka till idag!