tisdag 23 februari 2010

brrrr. så kallt det är idag... vill bara krypa ner under täcket!

-27,5 grader var det i morse när vi slog upp våra ögon... man ville bara krypa ner under täcket igen och komma fram när termometern inte är helt förfrusen! Visst, solen är framme nu och skiner så fint, men värmen saknas!!!

Nog med gnäll!

Eller ja... måste gnälla lite till över denhär hemska förkylningen som jag dragit på mig. Hade feber förra veckan och ont i halsen (minns dendär reklamen där en kille äter spagetti som ser ut som taggtråd.. .så kändes det för mig)... sedan kom nästäppan som varit fruktansvärd och inte är helt borta ännu. Vill bara krypa ner i sängen, läsa en bok och tycka synd om mig själv!

Kursen jag var på förra veckan var riktigt bra... i varje fall dagen vi pratade om kommunikation och hur man pratar med varandra. Tror att ganska många skulle behöva fundera över hur de pratar med varandra... kommunikation är ju A och O.

Helgen var väldigt lugn... jag var ju så förkyld, precis som maken... men jag har rättat tentor.. 76 stycken för att vara exakt... och det tog sin tid kan jag säga. Skönt att ha det gjort. Tyvärr blir det nog rätt många omtentor också att rätta... så det känns lite jobbigt.

Igår hade vi föräldraråd på skolan och hade en lång diskussion om läxornas vara eller inte var... tyvärr blev diskussionen lite för fokucerad på diskussionen om hur en familj ska kunna läsa sina problem. Men jag kände att det handlade om något mer. Det ställs HÖGA krav på våra barn redan från första klass och det kan jag i och för sig också anse ... att det är viktigt att våra barn lär sig att ta ansvar för sig själv, inse vikten av att göra sitt bästa i skolan osv. Men frågan är hur man kan uppmuntra och behålla det kreativa lärandet och lusten att lära. Är det genom att ge läxor, 3 stycken per vecka redan i första klass. Orkar barnen både de nya kraven som ställs på dem i första klass OCH allt de måste lära... bokstäver, siffror, läsa, skriva och stava... räkna osv. Jag känner att min tjej är så sugen på att lära sig nu, men hur blir det nästa år vid denhär tiden, kommer det fortsätta vara roligt att både gå i skolan och att göra sina läxor. Jag ser på de ungdomar som nu läser på universitet att de tappat möjligheten att lära sig, förmågan att klara att föreläsare ställer krav, ta eget ansvar och tillgodogöra sig litteraturen. Jag är lite rädd för att lusten att lära också försvunnit vilket gör skolan ett nödvändigt ont.

Ja... nog om detta... det kommer nog diskuteras mer än en gång bland oss föräldrar hoppas jag, för det är nog nyckeln till barnens väg genom skolan.

Nu ska jag ta tag i dagens jobb.. ska krypa ner i soffan och läsa en hel del litteratur... jag har en deadline igen på torsdag när jag måste få klart en uppsats... Det går lite sådär, men det är väl för att jag varit så förkyld också... jag har inte orkat göra det som jag skulle göra förra veckan heller.

2 kommentarer:

Jenny sa...

Hej! Här vabbas det, men på bättringsvägen (A).

Jag håller med dig innerligt om läxor! Jag minns att jag var helt chockad när Lovisa började skolan: hon hade läxor redan i förskoleklass- och sådan är trenden i hela Sverige. Jag är också rädd att man förtar, lägger skuld, trycker ner osv med alla dessa måsten.

Å andra sidan har skolan mycket att leva upp till, vi har ju i ett demokratiskt val röstat fram en skolminister som sett till att skriftliga omdömen kommer tidigt i skolan: så det är bara för skolan att rätta sig efter detta och hitta verktyg för att kunna bedöma. Trots olika mognad på barnen alltså.

Helen sa...

Ja, inte är det lätt att vara lågstadieelev, heller...jag tycker nog att de ska slippa läxor de första åren, i alla fall. Tids nog blir det mycket av den varan.

Jobbigt för dig att vara sjuk och ändå måste rätta tentor, och det var ju inte bara några få ex.

Hoppas du piggar på dig. Kram!