fredag 26 juni 2009

I Amsterdam

Nu är jag i Amsterdam, har varit här sedan i onsdags, men har inte fått tag i en datoruppkoppling förrän idag. Vädret är varmt och fint, idag lite mer mulet dock men det känns skönt eftersom det var väl varmt för min smak igår. Hotellet ligger jättefint, på ett torg i ett av stans nöjesmetropoler. Baksidan av det fina läget är dock att det låter mycket på kvällarna och nätterna eftersom detta verkar vara en stad som inte sover särdeles mycket. Det är fullt med Coffeshops med karaktäristiska skyltar med gult, grönt och rött, överallt (ett tips... åker du till Amsterdam, gå INTE in i en sådan... det är här man kan köpa allt för hasch osv). Vattnet är också överallt och husen ligger tätt ihop i trånga gator. Invånarna i Amsterdam verkar vara ganska easygoing, utan stress och livsnjutare (det lilla jag sett). Inte alls dendär intensiva storstadens om jag förväntade mig.

Konferensen då... den jag är här för. Jodå.. riktigt bra. Mycket intressanta presentationer även om en del är lite för tekniska för mig. Imorse hade jag min egen presentation och det gick riktigt bra tycker jag. Jag var lite orolig för att det skulle bli mycket tekniska frågor, men såna klarade jag mig utan, så det var skönt. Ikväll är det dags för banketten och sedan är det bara lördagen kvar (som jag bara kommer att delta i delvis). Imorgon bär det sedan av till Stockholm och träffa maken och barnen igen. Saknar dem lite även om det är skönt att få vara kvinna, forskare och människa lite för sig själv utan att vara mamma samtidigt. Jag tror att de flesta förstår vad jag menar.

Igår var vi på en Canal Cruize (jag lyckas inte få ut bilderna ur telefonen, får fixa det senare). Det är verkligen fascinerande att se husbåtarna som folk bodde i, det var verkligen allt från ruckel till riktigt fina båtar med jätte-trädgårdar (för en båt alltså) med otroliga blomster kreationer. Det var en trevlig tur.

Tack för vänliga kommentarer från er, jag blir så glad när jag ser att det är nån som läser i varje fall... Härligt! Njut av sommarvärmen som jag hör finns kring Umeå och över hela Sverige tror jag med för den delen!


1 kommentar:

Bibbi sa...

Härligt att se att du har det bra;-) Gissa vem som också njuter....
Livet är bara så underbart!!!
I morgon drar vi söderut med vårt extrahus. Känns bra att barna är hemma och ser om.
Ska om att går som tänkt möta Maria i Stockholm. Längtar så djuriskt efter henne.
Ha det underbart, vi ses om inte annat när vi är hemma båda två.
Kramar