onsdag 8 december 2010

så har jag haft mitt sista möte med konsulenten

före jul alltså. Vi pratade om upptrappningen till vanlig mat som jag ska börja nästa vecka. Konsulenten frågade om jag var nervös för det, men det kan jag inte säga att jag är. Jag är mer nervös för att kunna motstå godisfrestelsen, men jag har ju bestämt mig såhär långt, så varför inte fortsätta på min inslagna väg. Jag känner inget sug efter smågodis, men knäck är ju gott eller hur!? Men jag har bestämt mig för att inte äta godis/fikabröd alls den första tiden nu (typ första halvåret), tills jag hittat balansen i mitt nya liv.

Det kommer att bli kämpigt nog bara att få in nog med motion i vardagsekvationen. Det blir ganska mycket soppa även denna första vecka, soppa hela första dagen plus 100 gr protein, därefter ökar jag på maten långsamt. Det är framför allt middagen som kommer att bli mer normal igen. Men så skönt det ska bli att börja äta vanlig mat igen, fast mindre och med mer grönsaker. Har bestämt mig för att INTE gå efter någon särskild kur (man kan köra GI eller LCHF eller något annat) utan enbart fokusera på tallriksmodellen, hålla mig till hälften grönsaker, 1/4 protein och 1/4 kolhydrater. Vi har små tallrikar hemma och jag ska också se till att inte öka på min lilla matsäck som jag har nu, utan hålla den liten och smärt. Jag har ju faktiskt några kilo kvar också att gå ner, men nu känner jag inget behov av att det ska gå så fort som möjligt, utan nu vill jag hitta in i mitt nya liv med motionen som en viktig ingrediens.

Ska ta en eftermiddag under julhelgen, bara jag och maken och gå och handla kläder... behöver nytt både uppe och nere och sedan behöver jag träningskläder som är både snygga, funktionella och sköna... så det blir en liten utmaning tror jag. Ska bli roligt att gå och handla också. Crosstrainern står ju där och tittar på mig och jag tror att den kan vara ett bra sätt att börja på, även om jag inte riktigt vet vilken intensitet jag ska lägga mig på... Men jag får nog förbereda mig på en hel del träningsvärk, eller vad tror ni?

Men jag känner mig stolt och glad efter mitt möte hos konsulenten... hon var så positiv och märkbart stolt över min framgång så det känns riktigt bra. Nu är jag också nere i en fettprocent som är hälsosam, så här skulle jag rent viktmässigt kunna ligga kvar om jag vill. HÄRLIGT! Ska bli så spännande att se vad träningen kan göra för kroppen också, flyttar säkert om en del och kanske går jag upp i vikt... men det gör inget om jag faktiskt mår bra och kan ha min nya storlek (tänk att jag minskat från en stadig 52 till 40-42!!!, känns helt otroligt).

Inga kommentarer: