tisdag 14 december 2010

Nu är det nedräkning

och dags att börja stoppa lite riktig mat i munnen. Ska börja i morgon till middag tänkte jag. Magen kommer nog behöva en lugn och försiktig start. Undra just vad jag ska fylla mina 100 g protein med i morgon. Ska jobba hemma i morgon vilket känns som en passande dag att börja äta igen (vi har sotning av skorstenen i morgon nämligen).

I fredags var det luciafirande på sonens förskola och oj så duktiga de var. De sjöng fint, stod stilla (vilket ibland kan vara en bedrift i sig för min son) och skänkte oss en sån fin julstämning. De tyckte det var så roligt att de inte ville tåga ut igen när de sjungit färdigt utan ville sjunga mera tror jag. De var så söta! Sonen var pepparkaksgubbe med hög hatt och jag tror han kände sig sååå fin. Efteråt fikades det och pratades. Härligt. Tack fina dagis för arrangemanget.

Jag var dock lite besviken för det var en mamma som jag gärna velat prata med... vi har fått fin kontakt tidigare, men det var länge sedan jag träffade henne... Innan luciatåget började försökte jag få ögonkontakt med henne och hälsa... men inget svar... efter luciatåget försökte jag hitta henne, men det var ju så fullt överallt. Kände mig lite besviken efteråt och började fundera på om hon var sur på mig eller så.... men sen slog det mig en annan sak. En annan mamma och jag började prata och det första hon sa var: "vad har du gjort, jag kände knappt igen dig" och så pratade vi om min viktminskning en del. När jag sedan tänkte tillbaka på dagen började jag tänka att den här mamman jag så gärna ville prata med kanske inte ens kände igen mig... vi har inte träffats på hela hösten. Så såhär efteråt bestämde jag mig för att så måste det vara, hon kände helt enkelt inte igen mig längre (vi känner inte varann så jätteväl heller). Så istället för att vara sur och irriterade bestämde jag mig för att ta det som en komplimang.. (se något positivt i allt... ska verkligen försöka anamma det nu!)

I går var det simskola igen och jag gjorde mig en investering när jag väntade på barnen. Jag köpte en ny baddräkt... jag hade min bikini för några veckor sedan och det var nästan skrattretande hur stor den var (den åkte inte av i vattnet i varje fall... men du skulle sett toppen ;-). Jag provade två modeller och tänkte när jag tog ner dem från hyllan att jag tar lite mindre än jag tror, baddräkter ska ju sitta åt... så jag tog en 40 (har ju 42/44 på tröjor nu OCH faktiskt ett par 42 jeans på mig just nu... men de sitter åt)... men den var ALLDELES för stor... så jag fick köpa en i storlek 38 !!!! Oj så jag kände mig stolt och glad över mig själv. JAG ... lilla jag har en baddräkt i storlek 38! Jag blir lika chockad varje gång jag inser detta faktum. Tidigare har jag inte ens tittat på baddräkter på badhuset, för de är alltid så små i storlekarna. Det kommer nog ta mig ett tag att lära mig att leka kläder i rätt del av affären OCH lära mig att nu är JAG normalstor och har storlekar som många andra har... så det tar fort slut av den anledningen (förut hade jag storlekar som inte köptes in så mycket av istället... så det var ofta slut av den anledningen).

Såg någon Idol i fredags? Jag satt själv (dottern var för trött och gick och la sig tidigt och maken var på pub). Jag hade så gärna velat att Minnah vunnit, för hon gjorde verkligen en kanonfinal, men Jay har ju varit duktig genomgående. Hans fina röst har också kommit fram under senare delen. Köpte Dreaming people (vinnarlåten) igår och den är verkligen bra (även om Minnah gjorde den bättre). Men med facit i hand har ju de som kommit två i Idol också lyckats bra (se bara på Amanda Jensen, Tove Strykke osv.), ettorna har inte haft lika lätt att lyckas tycker jag.

Måste försöka uppbåda nån slags arbetsvilja idag... det är verkligen segt nu. Måste hinna skriva en del idag plus att vi har möte om ett annat papper idag, hoppas det inte är alltför mycket, för den ska skickas iväg så snart som möjligt. Men det ser ut som jag kan ha två papper i pipe-linen plus ett workingpaper klart innan februari, och det känns skönt. Det ska ju ut en tjänst som jag vill söka och ha, men jag måste ha lite publikationer då för att ha en chans.

Nästa år måste få handla om två saker känner jag nu... jag MÅSTE komma igång på jobbet så jag kan börja producera forskning... jag har ju massor med idéer, en ny doktorand på gång (som jag ska vara handledare för), jag ska söka pengar för en "egen" doktorand också, vi har ett forskningsprojekt på gång med två andra forskare OCH så har jag ju den där tjänsten. Dessutom måste jag komma igång med träningen för att få balans i livet, klara av att hantera stressen bättre och må bra i mig själv. Jag har ju kommit så långt med vikten nu, jag får inte förstöra det jag kämpat för under hösten! Jag hittade igår ett Zumba-pass (blandning mellan dans och aerobics till härlig afrikansk, sydamerikansk musik) som går vid lunchtid, så det ska jag börja boka efter jul. Det gäller att hitta det som är roligt också... även om löpbandet och crosstrainer är lättillgänglig hemma.

Oj... långt inlägg idag.... men det var visst mycket som bubblade därinne idag. Nu SKA jag ta tag i dagen och få något gjort.

Inga kommentarer: