måndag 6 december 2010

Härlig helg... både hemma och borta

Så har 2:a advent passerat och jag börjar känna lite mer julstämning än jag gjort hittills. Julklapparna är inhandlade, julmusiken svalar in i öronen och längtan till julhelgen är såååå stor! Undra om det är själva helgen jag längtar mest efter eller om det faktiskt är ledigheten som hägrar, tror kanske mer på det senare.

I fredags, efter jullunchen på jobbet (och ja... jag åt mat, inte mycket gick in och efterrätten kändes mest sliskig (gott tecken eller hur?!), och vi hade oerhört trevligt), åkte vi bara hem och matade Alice och hämtade sedan barnen för att styra mot Lycksele och hotellet där. Väl framme i Lycksele var det -20 grader och riktigt, riktigt kallt. Så vi checkade in på hotellet och satte oss i restaurangen och åt mat... maken en härlig köttbit och potatis (smakade en tugga och oj så gott det var) och barnen åt pasta med köttfärssås. Sedan gick vi till rummet och bastade tillsammans (så lyxigt med en egen bastu på rummet). Barnen var trötta så vi varvade ner med en film... de fick för första gången se Trolltyg i tomteskogen... oj så de tyckte om den. Och jag med, även om jag än kan de flesta replikerna.

Lördagen började vi lugnt och stilla (även om sonen vaknade lite väl tidigt).. åt en härlig frukost (ja, inte jag då... jag soppade igen)... och sedan gick vi lite i affärer i Lycksele. Det var "bara" -15 då... Jag hittade en jättefin klänning som jag tror jag ska ha på jul och nyår, förutsatt att jag hittar en bh till som fungerar. Sedan bar det av till djurparken. Vi började med att se sälmatningen för att fortsätta till tomtens hus. Sonen, som ju i vanliga fall inte tappar målföret utan kan prata med vem som helst, blev jätteblyg och vågade knappt säga vad han hette och vad han önskade sig. Men nu har barnens önskemål kommit med i tomtens lista i varje fall. De hade också öppet ett pysselhus så barnen gjorde varsin tomte, jättefina blev de verkligen. Efter lunch var det dags för rovdjuren att få mat och då fick vi verkligen se vargarna, fjällrävarna, rödrävarna (en var så tam att den formligen hoppade upp i hinken och tog för sig av maten), järven och lokatterna (som hade två årsungar som var så söta). Det var så roligt att verkligen på nära håll se dessa djur som ofta är så skygga och svåra att se. De berättade lite om djuren också så barnen fick höra vad de äter och hur de lever i det fria.

Trötta, lite frusna och nöjda styrde vi sen hem mot Umeå och åt middagen framför TVn och såg Polarexpressen... barnen fullkomligt älskade den med.

I går började jag fixa ordning lite i sonens rum... satte upp en skena för pennburkar över hans skrivbord och tog bort ett par småbyråer som han haft där... det blev luftigt och fint och förhoppningsvis kan han sitta där mer och bygga lego, rita osv. Det blev mer plats på skrivbordet i varje fall. De små byråerna ska jag måla upp och sätta ihop till en legobyrå som han ska få i julklapp. Han har ganska mycket lego (och mer kommer han att få), men för att han ska kunna bygga måste han ha hjälp att sortera ut bitarna han ska ha. Förhoppningsvis kan han lära sig det om han har legot färgsorterat, så därav den lilla byrån. Det blir många små lådor så han verkligen kan hålla isär bitarna. Annars är jag faktiskt färdig med julklapparna... känns skönt. Ska sätta mig nån kväll och slå in allt så det är klart också, så slipper man sitta sista dagarna och fixa med det.

Vi bokade också resa i går... så nu blir det av... Mallorca i vår, en vecka med sol och bad med kompisar i byn (med barn i samma ålder). Oj så jag längtar redan!

Annars är det ganska lugnt i veckan... lite småsaker att göra som vanligt, men inga jättegrejer. Simskola idag, klippning på onsdag och lucia på sonens dagis på fredag.

Så bara att ta tag i dagen nu! Ha en bra måndag!

Inga kommentarer: