måndag 28 september 2009

Måndag och ny vecka... och inte vilken vecka som helst

Den som träget har väntat på att få se min klänning som jag ska ha på promoveringen nästa helg har inte väntat förjävels, bara läääänge.... Jag också har väntat länge på att den ska bli klar!

Jag hittade en helt underbar bild på nätet (en designklänning) som jag tyckte var så fin, men eftersom jag inte hade mönster till den försökte jag rita ett själv. Jag kan bara säga att jag behöver träna mer på den saken, det blev ganska bra, men några saker blev inte så genomtänkta vilket gjorde att när jag försökte fixa till det så räckte inte tyget (jag hade köpt 4,5 m vilket brukar räcka till en klänning, men det fanns inte mer på rullen så jag chansade att det skulle räcka). Klänningen var av omlottmodell med drapering över buken, och istället för att det verkade slankaden som det brukar göra, så såg jag dubbelt så fet ut. Jag som är stor redan som det är kände mig ju inte särskilt vacker. Detta insåg jag lördag kväll (det är ju på lördag promoveringen är).

Tack Eva-Britt och Bibbi som kom förbi och muntrade upp mig med vin (oj så otränad jag är som Bibbi uttryckte det i morse ;-). Vi hade en fantastiskt trevlig kväll och jag hann glömma lite av mina bekymmer med klänningen.

Söndag morgon satte jag igång igen (barnen och maken var i hos farmor och farfar för att hjälpa till där och lämna mig ifred att sy). Hittade ett fint grönt tyg i garderoben och kom fram till att jag kanske bara behöver sy en topp... sagt och gjort.


Tyget är ganska blankt (ungefär som satin) men det gjorde sig inte i blixtens sken, så jag har fotat utan blixt) och så otroligt sött.

Jag tog godsakerna från överdelen till dendär fina klänningen jag hittat, men låg rygg (precis ovanför bh-bandet) och korslagda band i ryggen och så får min mage plats i den utan att stå ut för mycket. Det jag måste lösa nu är någon slags sjal eller så att ha runt axlarna (nån som har en vit/svart snygg sjal som passar?).







nååå... vad tycks?

Maken visste att det gått åt pipan med den första klänningen. Jag ringde honom i vild panik i lördags när jag insåg att det inte skulle gå att lösa och frågade om ett annat tyg om det gick att använda som var gammelrosa, men så hittade jag dethär och bestämde mig för att köra på det.... Makens första kommentar när han såg kreationen var... Guuuuud så fint det blev, jättefint!

Så nu känns det såååå skönt. Har varit lite stressad över att det inte har gått som jag har tänkt mig. Men nu ska jag se till att få ordentligt med sömn denhär veckan så jag orkar Uppsala turen.

Fick en mindre trevlig uppgift igårkväll när maken och barnen kom hem. Sonen blev åksjuk i bilen och dottern "sympatiserade" med honom, så jag fick sanera lite... inga detaljer... men det luktar fortfarande i bilen.. undra hur jag ska få bort den doften, vi måste ju använda bilen... inte så kul!

Annars lyckades jag bocka av en sak på min att göra lista på jobbet i fredags också. Jag hade 5 punkter som jag måste hinna med innan jag åker på torsdag, och nu är det bara två kvar. En MÅSTE jag hinna göra, den andra kan jag göra när jag kommer hem också ... men det vore skönt att få allt gjort innan så jag kan börja koncentrera mig på min nya tjänst när jag kommer hem.

Så det är bäst att jag tar tag i dagens sysslor här på jobbet... ska på massage klockan 1 och efter det vet man aldrig hur mycket jag orkar göra (det är så gudomligt skönt samtidigt som jag blir ganska seg efteråt).

Ha en trevlig måndag!

3 kommentarer:

Bibbi sa...

Det där blev ju jättebra! Men jag tycker fortfarande du skulle ha det "gamla" och skrida fram...;) Men jag såg det ju inte på....
Tack för en trevlig stund. Synd jag inte kunde stanna med er så länge.
Kramen

Helen sa...

Oj! Hur duktig är inte du, som ritar egna mönster och syr...

Det blev verkligen fint! Du kan vara stolt över din skapelse!

Det måste vara toppen med en provdocka, en sån skulle jag vilja ha.

Hoppas att du inte har det alltför stressigt i veckan.

Kram!

Jennike sa...

Den blev jättefin! Du kommer bli så vacker! Snyggt jobbat...
Prova att ställa in en skål med ren ättika i bilen kanske den äter upp den oangenäma lukten! Du kan ju även blanda i vatten och torka på de ställen där de dubbla olyckorna var framme;) Hoppas det hjälper, för det är inge kul med sådan lukt!
Kram