fredag 18 september 2009

Nu är hösten här på riktigt



Imorse när jag vakande var gräsmattan alldeles vit och solen kämpade hårt för att ta sig upp.. det var såååå vackert. Synd att såna där tillfällen inte går så bra att fånga med kameran!

Dottern har stängdag på fritids idag, så maken och hon ska göra något eget i eftermiddag, får se om det blir golf eller om de ska gå på stan... men jag hoppas det får en mysig dag i varje fall.


Nu ser jag mest fram emot eftermiddagen då jag får min provdocka. Efter fyra ska jag kunna hämta den på OK... längtar så! Nu känner jag att jag sprular av energi för att sy.. Låg i morse och tänkte på hur jag skulle lösa visa detaljer. Funderar på att sy en knappslå i ryggen med täta tygklädda knappar (fast det blir dragkejda, enklast så... så det blir fuskknäppning). Sedan funderar jag på att sy på pärlor fram, små, små pärlor som lite extra finess.. men jag får se hur lång tid det tar att sy själva klänningen, jag har ju inte ens klippt till den ännu och nu när jag får provdockan blir allt mycket enklare hoppas jag.

Annars måste vi nog städa lite i trädgården i helgen, klippa bort sommarens blommor, beskära äppelträden och vinbärsbuskarna och klippa gräset en sista gång. Barnen måste städa ur lekstugan också och plocka bort sommarsakerna. Vi måste också fixa till en låda till Alice som hon kan gå in i på dagarna när hon är ute, det räcker nog inte med uterummet längre, det blir lite för kallt. Igår var hon ute till halv nio och kom in högst motvilligt då, så hon verkar trivas ute... vill verkligen suga musten ur allt hon kan innan det blir kallt och mörkt gissar jag (ungefär som Ronja Rövardotter... läser den för dottern just nu).


Lite mer bilder från min höst bjuder jag på idag... notera spindelnätet i toppen på denhär tallen. Såg det inte själv förrän jag la in bilden i datorn.

Ha en riktigt, riktigt härlig helg!

2 kommentarer:

Jennike sa...

Kom på ett tips till ang. Simon (visst är det så han heter katt pojken) På apoteket på Ersboda finns det något som heter Feliway. Det är en behållare som man sätter i vägg uttaget, den avger feromoner som är kattens trivsel hormon. Vi provade det för några år sedan på vår gamla kattgubbe, och visst blev han mer social och lugn. Helt klart värt att prova! Kram

Helen sa...

Än så länge har vi klarat oss från frosten, tack och lov.
Vilket höstväder vi har haft i helgen. Sol och många plusgrader, härligt!

Jag hoppas att du visar klänningen här på bloggen när den är klar.

Kram!